Tuesday 28 May 2013

Perlukah Perjuangan?

 بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarrakatu 

Persoalan yang perlu ditanya pada diri sendiri. Ada jawapan "perjuangan mendenya?", "betulkan diri dulu", "takde tima la nak berjuang" bagi penulis perlu dibuang. Bukankah sebahagian manusia di luar sana pernah bertanya, "Apa tujuan kita hidup ekk?" . Penulis yakin mungkin ada pembaca juga pernah terfikir sedemikian, sama juga kepada penulis ketika zaman tak mengetahui dulu. 

Mari kita renungkan ayat Allat s.w.t ini, "Dan Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan supaya mereka mengabdikan kepada-Ku." (AQ 51:56) 

Yes, abdikan diri kepada Allah. Jadi bagaimana kita ingin mengabdikan diri? Al-Quran ada 6236 ayat, dan Sunnah Rasulullah juga banyak mengajar kita, so penulis berharap pembaca dapat membuka fikiran dari sini. 

Zaman sekarang, belia-belia malaysia sangatlah aktif, mereka ingin mencari apa yang patut mereka perjuangkan, kerana darah mereka 'panas'. Jadi banyaklah NGO2, pertubuhan, persatuan, malah parti-parti politik yang disertai mereka untuk perjuangkan apa yang mereka inginkan atau apa yang mereka faham supaya dapat mencapai masa hadapan yang lebih baik. Namun ada juga pihak yang menggunakan belia-belia ini sebagai barisan hadapan untuk mencapai sesuatu yang batil atau salah. Sepatutnya sebagai orang dewasa yang mempunyai pengalaman patut membimbing belia-belia ini untuk menjadi insan yang cemerlang dan bukannya memanipulasikan semangat mereka untuk mencapai cita-cita yang menguntungkan sesebuah pihak. 


Apa yang ingin penulis tekankan di sini adalah YA, kita memerlukan perjuangan untuk hidup. Perjuangan untuk menjadi hamba Allah yang diredhai. Bagaimana? AlQuran dan Sunnah Rasulullah sebagai pegangan. Sabda Rasulullah," Kutinggalkan untuk kamu 2 perkara (pusaka), taklah kamu akan tersesat kepada keduanya, iaitu Kitabullah dan Sunnah Rasul-Nya." (Sebahagian dari khutbah Jumaat Rasulullah pada 9 ZULHIJJAH TAHUN 10 HIJRAH) 

Perjuangan demi Agama yang Haq untuk mencapai KESEJAHTERAAN. 

Alhamdulillah
Peace 

No comments:

Post a Comment