Tuesday 14 May 2013

Perjuangan

 بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ

Assalamualaikum Warrahmatullahi Wabarrakatu

Setiap manusia di atas muka bumi ini ada benda atau perkara yang mereka ingin perjuangkan. Ada yang perjuangkan kebebasan, ada yang perjuangkan hak beragama, ada yang perjuangkan hak sama rata, dan ada juga yang perjuangkan atas mahunya nafsu sendiri. Penulis di sini bukanlah ingin mengkritik atau judge "pejuang-pejuang' ideologi di luar sana, tetapi penulis berharap dengan entri ini, dapat membuka mata segelintir manusia supaya dapat tahu apa yang patut diperjuangkan sebenar-benarnya. 

Allah berfirman, "Dan Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan supaya mereka mengabdi kepada-Ku. "  (AQ 51:56) 

Pasti ramai yang pernah nampak ayat Al-Quran ini kan? Namun berapa ramai yang benar-benar faham? Adakah dengan ayat ini sahaja tujuan kita hidup di atas muka bumi ini hanya untuk  bersembahyang 5 waktu? dan aktiviti-aktiviti kita yang lain hanyalah perjuangkan ideologi sendiri supaya dapat hidup seperti apa yang kita mahu?

Kita mahu keadilan, kita mahu kesenangan, kita mahu berada dalam kerajaan yang tidak korup, kita mahu ini, kita mahu itu. Pernah tak kita terfikir apa yang Allah mahu kita buat? Sayang, di akhir zaman ini ramai lupa, termasuklah penulis sendiri. Ada 6236 ayat di dalam Al-Quran dan kita hanya mengambil sebahagian sahaja, oleh sebab itu kita tidak nampak apa yang sebenar-benarnya yang patut kita perjuangkan. 


Rasulullah s.a.w berjuang seumur hidupnya, pada usia baginda 40 tahun wahyu pertama diturunkan Allah, dan selama 23 tahun Islam telah tertegak di Madinah dan Mekah. Cuba kita renungkan, dengan perjalanan Rasulullah s.a.w dan para sahabat dari awal hingga ke zaman Islam yang menguasai 2/3 bumi. Bagaimana kehidupan pada ketika itu? Bukankah sejahtera? Bukankah manusia berbilang bangsa dapat hidup bersama? Bukankah keadaan ekonomi baik sehingga setiap orang mempunyai peluang untuk mencari ilmu di pusat-pusat pendidikan? Bukankah hak wanita terjaga? Bukankah peratusan fakir miskin rendah? Bukankah pemimpin atau ulil amri bertindak secara adil berpandukan kepada Al-Quran dan As-Sunnah? Bagaimanakah peribadi masyarakat Islam pada masa itu? Bukankah pendakwah-pendakwah dari tanah Arab sampai ke Nusantara untuk mengajak orang-orang di sini untuk memeluk Islam? Kenapa mereka sanggup berbuat demikian? Kenapa mereka kuat imannya sehingga sanggup untuk meninggalkan kampung halamannya untuk berdakwah ke tempat yang agak jauh? Renung-renungkanlah.

Secara jujurnya, penulis beranggapan pada waktu sekarang, kita berada di peringkat kejatuhan. Zaman Jahiliyah dulu tanam anak perempuan hidup-hidup, zina berlaku di peringkat pembesar atau orang kaya, minum arak pada majlis-majlis yang besar, mengharapkan sesuatu dari berhala. Pada zaman sekarang, tidak kira anak lelaki atau perempuan dicampak dari tingkat yang tinggi, dijumpai dalam lubang tandas, tempat pembuangan sampah, longkang, zina pula berlaku di setiap peringkat dari orang kaya hingga ke orang miskin, malah lebih teruk orang-orang yang sudah berkahwin, arak pula mudah didapati, kebanyakkan manusia juga mengharapkan kepada benda yang selain Allah contohnya duit dan kuasa. 

Jadi kesimpulannya di sini, penulis mengharapkan kita set semula apa yang perlu kita perjuangkan. Adakah perjuangan ideologi-ideologi yang datang dari sangkaan semata-mata atau kita perjuangkan apa mahuNya Allah? Marilah kita kembali kepada fitrah kita sebagai manusia iaitu hamba Allah. Jalankan perintahNya dan tinggalkan laranganNya. Mari kita berjuang dengan berpandukan Al-Quran dan As-Sunnah. Dugaannya besar untuk perjuangkan yang Haq ini namun Allah berfirman, 

"Apakah kamu mengira bahwa kamu akan masuk syurga, padahal belum datang kepadamu (cobaan) sebagaimana halnya orang-orang terdahulu sebelum kamu? Mereka ditimpa oleh malapetaka dan kesengsaraan, serta digoncangkan (dengan bermacam-macam cobaan) sehingga berkatalah Rasul dan orang-orang yang beriman bersamanya: "Bilakah datangnya pertolongan Allah?" Ingatlah, sesungguhnya pertolongan Allah itu amat dekat." (AQ 2:214)


Semoga pembaca semua dapat sesuatu yang manfaat dari entri ini. Penulis memohon maaf sekiranya ada yang terguris atau tidak bersetuju dengan pendapat penulis dalam entri ini, yang baik datangnya dari Allah yang tidak baik adalah kesilapan penulis sendiri yang akan penulis perbaiki insyaa Allah. Dengan ini penulis masukkan sekali video lagu bangun dari ACAB. Alhamdulillah

 

Cuba renungkan hari ke hari
Malapetaka di sana sini
Bencana datang dan juga pergi
Tapi pastikan kembali lagi
Kita masih di awang awangan
Berkhayal dengan kemewahan
hasil usaha peninggalan
Mereka yang telah kita lupakan

Entah apa yang akan terjadi
Bila bencana melanda nanti
Tiada siapa yang peduli
Dalam hidup kita hari ini
Jangan nanti di suatu hari
Menyalahkan sesama sendiri
Bila merdeka tiada erti
Sesalan tiada berguna lagi...

Jangan mudah engkau berkata
Dunia hanya sementara
Untuk kau mundur dan leka
buat selama-lamanya
Jangan nanti di suatu hari
Menyesali apa yang terjadi
Kerana engkau masih bermimipi
Di siang hari...

Bangun..dari tidur
Bangun...orang timur

 

No comments:

Post a Comment