Tuesday 19 February 2013

Bersabar itu Mudah?

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ

Assalamualaikum w.b.t ,

Apa yang dikatakan sabar? Menurut kamus sabar membawa maksud tidak lekas marah atau tidak lekas putus asa. Atau bahasa pasarnya tak cepat marah atau give up. 

Dari sini penulis ingin kongsikan bagaimana cara yang praktikal untuk bersabar mengikut pandangan penulis sendiri. Contoh ketika traffic jam, penulis selalu merancang perjalanan dahulu macam memeriksa jarak dan masa yang diperlukan untuk sampai ke destinasi, tetapi kadang-kadang kita tidak expect yang traffic jam secara tiba-tiba atau luar jangkaan. So untuk mengelakkan penulis merasa tidak senang duduk penulis akan melihat sekeliling, tgk kerenah driver yang lain, so ternampaklah ada juga orang yang dalam keadaan tak sabar masuk sana dan sini lalu menyebabkan traffic lebih teruk. Betul tak? Secara tak langsung kita akan tersenyum. Itu bagi penulis la, anda pula bagaimana?

Allah berfirman " Dan jika kamu memberikan balasan, maka balaslah dengan balasan yang sama dengan siksaan yang ditimpakan kepadamu. Akan tetapi jika kamu bersabar, sesungguhnya itulah yang lebih baik bagi orang-orang yang sabar. " (AQ 16:126) 

Dari kalangan orang Islam juga sudah diturunkan ayat Al-Quran seperti diatas berkenaan sabar, jadi pentingnya sabar itu dalam kehidupan kita untuk mencapai kesejahteraan dan keamanan. Takkan nak hidup dalam keadaan huru hara kan?? Renungkanlah dan pikirlah sejenak. Allah beri kita pendengaran, penglihatan dan hati untuk kita guna. :) 

Mungkin penulis akan bercerita dengan lanjut lagi berkenaan sabar ini, tetapi entri kali ini setakat ini sahaja. Semoga berjumpa lagi. Peace

Alhamdulillah.  

P/S - Penulis share video di bawah ini untuk menjadi motivasi pada diri kita k. ;) 


Sabar itu pahit tetapi hasilnya lebih manis daripada madu.” (Syair Arab)
 
 


   

No comments:

Post a Comment