Monday 30 September 2013

Harta OH Harta

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatu

Duit sentiasa tidak cukup bagi kita. Biarlah gaji sebanyak mana pon tetap tidak cukup apabila menyelesaikan segala komitmen yang ada. Mengapa kita ada perasaan begitu? Pernah tanya kepada diri sendiri tak? Kenapa kita merasakan duit sentiasa tidak cukup, sehingga menghalang kita untuk bersedekah? Penulis pernah dengar gaji RM3000 sebulan pun tidak cukup, bayangkanlah orang itu tinggal di rumah ibu bapa, dan masih bujang. Bukanlah ingin memburukkan tetapi penulis mengajak para pembaca mari ramai-ramai bertanyakan soalan ini kenapa?

Zaman konon moden ini, manusia lebih suka menuding jari kepada orang lain atas kesusahan diri sendiri. Contohnya boss yang kedekutlah, gaji tidak setimpal dengan kerjalah, kene banyak bayar cukailah, banyak habis duit kepada orang lainlah, harga barang naiklah, kereta sekarang mahal lah, dan sebagainya. Ya, memang betul, tapi adakah kita buat perkara yang betul? Adakah mengeluh itu tindakan yang betul? Negatif menarik negatif, law of attraction

Penulis juga pernah berada dalam keadaan menyalahkan orang lain atas kesusahan diri, dan mengikut pengalaman penulis sendiri, tiada yang positif datang dari itu. Malah, apabila dapat harta, hati masih merasa tidak cukup. Harta bukanlah menjamin kebahagiaan dan ketenangan di hati. Serius!!! Lalu penulis mencari apa erti kebahagiaan yang HAQ. Dan penulis ingin mengajak bersama para pembaca yang AWESOME ini untuk sama-sama mencari erti kebahagiaan yang sebenar. Bukanlah kita nak meninggalkan pekerjaan atau tidak mementingkan harta, cuma kita tukar sedikit niat dan sebab kita untuk mencari harta itu. Kita mencari harta untuk dinafkahkan atau sedekah atau beri kepada orang yang lebih memerlukan seperti ibu bapa, isteri, anak, anak yatim, perjuangan, atau apa-apa sahaja yang mendatangkan kebaikan. Dengan itu, sendirinya kita tidak akan merasa kesempitan di dalam dada insyaa Allah. Sekadar peringatan kepada diri sendiri dan juga sahabat pembaca. ;)

"Hai orang-orang yang beriman, belanjakanlah (di jalan Allah) sebagian dari rezki yang telah Kami berikan kepadamu sebelum datang hari yang pada hari itu tidak ada lagi jual beli dan tidak ada lagi persahabatan yang akrab dan tidak ada lagi syafa'at. Dan orang-orang kafir itulah orang-orang yang zalim." (Al-Baqarah 2:254)



Peace
Alhamdulillah

No comments:

Post a Comment